ВИПРОБУВАННЯ І СПОКУСИ



Жан Корбон

(Словник Бібілйного Богослів’я, Брюсель, 1990)

Іноді випробуванням ми називаємо екзамен, або якісь змагання. Та коли приходить скорбота і печаль внаслідок хвороби, горя чи невдачі, зміст випробування і його значення поглиблюються. Значить, ми стали мудріші, бо через віру починаємо сприймати страждання як випробування, в якому проявляється моральна сила людини. Нам відкривається внутрішня глибинна реальність у якій насправді немає нічого скорботного: від дорогоцінного металу вимагається проба; від юнака – екзамен, щоби міг показати, чого він вартий; щоб подорослішати, людина має пройти через відповідні випробування.


Бог випробовує людину, щоб відкрити серце і дарувати життя: «Пам’ятати будеш кожний шлях, яким попровадив тебе Господь Бог твій у пустині, щоб випробувати тебе, і [зло] вчинить тобі і випробує те, що в твоїм серці, чи зберігатимеш заповіді Його чи ні. І зло вчинив тобі, і морив тебе голодом, і нагодував тебе манною, чого не знали твої батьки, щоб сповістити тобі, що не самим хлібом житиме людина, але кожним словом, що виходить з уст Бога, житиме людина» (Втор 8,2).

З іншого боку, сама людина намагається довести собі та іншим, що вона «як бог», та це бажання викликане спокусою і веде до смерті: «Блаженний муж, що подолає спокусу, тому що, бувши випробуваним, дістане вінець життя, якого [Господь] обіцяв тим, хто Його любить. Ніхто із випробовуваних хай не каже, що він Богом випробуваний, бо не випробовується Бог злом, і не випробовує нікого. Кожен випробовується власною пожадливістю, що зводить і ошукує. Тоді пожадливість, зачавши, породжує гріх, а вчинений гріх породжує смерть» (Як 1,12). Отже, є ще хтось, хто спокушає до випробування – сатана, спокусник (Бут 3). Тож випробування може бути даром благодаті для зростання, або – закликом до гріха. Бо випробування спонукає нашу свободу діяти – але чи з Богом, чи з сатаною – це питання, яке мусимо самі собі поставити. Справжній зміст цієї людської драми відкривається лише тоді, коли приходить Ісус Христос.

Бог випробовує те збіговисько людей – гурт, який ще не є народом, – з якими Він встановив Свій Завіт-Союз, і який поступово перетворює на вибраний народ. Це випробування любові! Народ зробив свій вибір – служити своєму Богу: «Ми послужимо Господеві, бо Він є нашим Богом» (ІсНав 24,18б), але серце народу все ще роздвоєне. Випробування дозволяє любові проявитися і очищає серце. Це довга справа, і Бог Сам прикладає до неї руку: «І наведу на тебе мою руку і вогнем очищу тебе до чистоти» (Іс 1,25а). Таким великим випробуванням був Вавилонський полон, і лише малий Остаток витримав його. Так само, як перед обличчям Христа цей Остаток зберігся тільки завдяки Божій благодаті: «Отож, я запитую: Чи відкинув Бог свій народ? Цілковито ні! Бо і я ізраїльтянин, з насіння Авраама, з племені Веніаміна. Не відкинув Бог свого народу, який знав і раніше. Хіба не знаєте, що Писання каже про Іллю, як він просить Бога за Ізраїля: Господи, повбивали твоїх пророків, порозбивали твої вівтарі, а я залишився сам, і шукають моєї душі! І що ж каже йому Бог у відповідь?Лишив я собі сім тисяч чоловіків, які не схилили коліно перед Ваалом. Так само і тепер лишилася рештаза вибором благодаті» (Рим 11,1-5; 3Цар 19,18).

Чим ближче Бог, тим більше Він випробовує – «За усе це подякуємо Господу, Богу нашому, Який випробовує нас, як і батьків наших» (Юдит 8,25). Бо випробування цим світом – це випробування надією, яка найбільше очищує, бо проникає вглиб серця. Врешті-решт усі випробування закінчаться останнім Судом і пришестям Царства Божого у цей світ. В особистому вимірі кожне випробування, яке описує Святе письмо, вінчає страждання людини-праведника. Саме в цих праведниках Божа присутність стає найбільш близькою, бо тоді людина стикається вже не з неможливістю жити, а з повним абсурдом [невідповідністю] життя. Це таємниця Божа, закрита до повноти часів, доки не звершиться усе, передбачене Богом про Його Святого:

«Ось зрозуміє мій раб і піднесеться і дуже прославиться. Так як численні будуть з подивом дивитися на нього, так обезславиться перед людьми його вигляд і його слава перед людьми, так дивуватимуться ним численні народи, і царі земні замкнуть свої уста. Бо ті, кому не сповіщено про нього, побачать, і ті, що не почули, зрозуміють.

Господи, хто повірив нашїй вістці? І господнє рамено кому відкрилося?  

Він зійшов перед ним як дитина, як корінь у спрагненій землі, в ньому немає вигляду ані слави. І ми його побачили, і він не мав вигляду, ані краси. Але його вигляд безчесний, опущений понад всіх людей, людина, що була у рані, обізнаний терпіти хворобу, бо відверталися від обличчя його, він був збезчещений і вважався за ніщо. Цей поніс наші гріхи і за нас терпів, і ми вважали, що він у болі і у рані і у скорботі. А він зранений був через наші гріхи і терпів хворобу через наші гріхи. На ньому напоумлення нашого миру, його ранами ми вилікувалися.

Ми всі заблукали як вівці, людина збилася зі своєї дороги. І Господь його видав за наші гріхи. І він через пізнання зла не відкриває уст. Як вівця був ведений на заріз і як ягня без голосу перед тим, що його стриже, так не відкриває своїх уст.

В упокоренні взято його на суд. Його рід хто розповість? Бо його життя забирається з землі, через беззаконня мого народу його поведено на смерть.

І дам злобних замість його похорону і багатих замість його смерти. Бо він не вчинив беззаконня, ані не знайдено обмани в його устах.

І Господь бажає його очистити від рани. Якщо дасьте за гріхи, ваша душа побачить насіння, що довго живе. І Господь бажає забрати біль його душі, показати йому світло і створити розумом, оправдати праведного, що добре служить багатьом, і він понесе їхні гріхи.

Через це він унаслідить багатьох і розділить добич сильних, тому що його душа була передана на смерть, і він був зачислений до беззаконних. І він поніс гріхи багатьох і через їхні гріхи був виданий» (Іс 52,13-53,12).

Початок Книги Буття відносить нас до перших часів, в яких людині відкриває велич нічим не заслуженої любові Бога. Бог в абсолютній Своїй свободі створив людину, поселив у раю, спілкувався з нею і турбувався про її потреби. І першим випробуванням людини, яке відкрило її сутність, була умова не їсти з дерева пізнання. Людина мала відповісти на Божу любов у повноті своєї свободи; людина завжди була вільною, щоб вибрати Бога, але вона вибрала себе, як «бога» (Бут 3,5). Вся річ у тому, що у простір між випробуванням і вибором людини увійшла спокуса – сатана. Отже, спокуса є чимось більш небезпечним, ніж випробування, бо гріх накидає пута рабства і веде людину до смерті: «Гріх же, взявши привід від заповіді, підняв у мені всякі злі пожадання; бо гріх без закону мертвий.

Я жив колись без закону, а щойно прийшла заповідь, гріх ожив; я ж помер; тому заповідь, дана для життя, спричинила мою смерть.

Бо гріх, спричинений заповіддю, звів мене й умертвив нею.

Отже, закон святий, а заповідь - теж свята, праведна, добра.

Чи спричинило мою смерть добро? Цілковито ні! Але гріх, щоб і виявитися гріхом, приніс мені смерть добром, щоб гріх став, цілком очевидно, грішним через заповідь.

Бо знаємо, що закон духовний, а я тілесний, проданий гріхові.

Бо не розумію, що чиню: роблю не те, що хочу, а те, що ненавиджу.

Коли ж роблю те, чого не хочу, то згоджуюся із законом, що він добрий.

Нині не я це виконую, але гріх, що живе в мені.

Бо знаю, що не живе в мені, тобто в моєму тілі, добро: бажання є в мені, але щоб виконувати це добро, того не [знаходжу].

Не роблю того добра, якого хочу, але те зло, якого не хочу, його роблю.

Якщо ж я роблю те, чого не хочу, то вже не я це роблю, але робить той гріх, що живе в мені.

Отже, я виявляю такий закон: як хочу робити добро, то мені накидається зло.

Насолоджуюся Божим законом за внутрішньою людиною; та бачу інший закон у моїх членах, що воює проти закону мого розуму і полонить мене законом гріха, що перебуває в моїх членах.

Нещасна я людина! Хто визволить мене від цього тіла смерти?» (Рим 7,8-11).

Тож людина була обманута, повіривши брехні Спокусника – вона замість життя «бути як боги» знайшла самотність – відірваність від Бога, наготу, сором і смерть. Отже, випробування по суті є боротьбою з брехнею, яка є в нас, в яку ми повірили, спокусившись на обман сатани, щоб людина нарешті вибрала істину. Лише у цій Істині і можливо пережити досвід свободи.

«Тож промовив Ісус до тих юдеїв, які повірили в нього: Якщо ви перебуватимете в моїм слові, тоді справді будете моїми учнями, і пізнаєте правду, і правда зробить вас вільними.

Відповіли йому: Ми є Авраамовим насінням і не були ні в кого й ніколи невільниками. То як же ти кажеш, що станемо вільними?

Відповів їм Ісус: Щиру правду, щиро кажу вам, що кожний, хто чинить гріх, є невільником гріха. Але невільник не лишається в оселі вічно; Син же лишається вічно. Отож, якщо Син визволить вас, то справді будете вільними.

Знаю, що ви є насінням Авраамовим, але прагнете мене вбити, бо моє слово не вміщується в вас. Я кажу те, що побачив у [мого] Батька; а ви чините те, що чули від [вашого] батька.

Сказали йому у відповідь: Авраам є наш батько. Каже їм Ісус: Якби ви були Авраамовими дітьми, ви чинили б діла Авраама; нині ж прагнете вбити мене людину, що сказала вам правду, яку почула від Бога: Авраам такого не робив. Ви робите діла вашого батька. Вони сказали йому: Ми народилися не від перелюбу; маємо одного Батька Бога.

Сказав їм Ісус: Якби Бог був вашим Батьком, ви полюбили б мене, бо я від Бога вийшов і прийшов не від себе ж самого прийшов, але він мене послав. Чому не розумієте моєї мови? Бо ви не можете чути мого слова. Ваш батько диявол і ви хочете виконувати жадання вашого батька. Той був душогубом від самого початку і в правді не встояв, бо нема в ньому правди. Коли говорить неправду, тоді своє говорить, бо він брехун і батько брехні» (Йн 8,32-44).

Людство було втягнуте у випробування злом, яке перевищувало його сили, і яке може бути подолане тільки завдяки обітниці благодаті (Бут 3,15) – через прихід Нащадка, Сина, який один може привести випробування до переможного завершення.

Брехун-спокусник намагається піддати Ісуса такому ж випробуванню, яке не змогли пройти ні Адам, ні вибраний народ Божий. Саме в Ісусі, в Його особистості, яка замінює множину людства, випробування і спокутування водночас були подолані, бо пройшовши через них, Ісус здійснює вибір любові – вибір, який був причиною випробування людства. На пустелі Ісус перемагає спокусника на його території: «Ісус, сповнений Духом Святим, повернувся з-над Йордану і, будучи проваджений Духом до пустині, сорок днів був там випробовуваний дияволом» (Лк 4,1-2а).

Хресна ж смерть Ісуса – це найбільше випробування, через яке Бог засвідчує Свою любов. Ісус «перемагає світ» (Йн 16,33) Своєю синівською любов’ю. У той час, коли Ісус приймає на себе гріхи усіх людей, Він перетворює спокусу богохульства на синівську жалобу, а абсурд безсенсовної смерті праведника – на воскресіння. Бо Він «принизив самого себе, прийняв вигляд раба, став подібним до людини, і в подобі з'явився як людина; упокорив себе, став слухняним аж до смерти, і то до смерти хресної. Тому Бог підніс його, дав йому ім'я понад усяке інше ім'я, щоб перед ім'ям Ісуса вклонилося кожне коліно і небесних, і земних, і підземних; і щоб кожною мовою визналося, що Ісус Христос це Господь на славу Бога Отця!» (Флп 2,7-11).

Так перемагаючи Спокусника від початку й до кінця свого випробування, Ісус дає новому людству доступ до його правдивого покликання – синівства: «Бо так і мало бути, що він, задля якого все і через якого все, який привів багатьох синів до слави,удосконалив був стражданнями провідника їхнього спасіння. Бо і той, що освячує, і ті, що освячуються, всі від одного. Через це не соромиться називати їх братами» (Євр 2,10-11). З випробування Ісуса народжується Церква – многота оправданих дітей Божих. У своєму покликанні, у своїй місії, Церква іде тим самим шляхом Ісуса: «Ви є ті, що лишилися зі мною при моїх випробуваннях; і я заповідаю вам так, як заповів мені мій Батько Царство, щоб ви їли й пили за моїм столом у моїм Царстві» (Лк 22, 28-30).

Церква є місцем випробування, де гоніння має привести до утвердження вірності і де людина виходить зі скорботи через випробування і завдяки випробуванню Ісуса Христа. «А перед цим усім накладуть на вас свої руки і переслідуватимуть, видаючи в синаґоґи та в'язниці; поведуть вас до царів і володарів через моє ім'я; станеться ж вам це на свідчення. Покладіть, отже, в серцях ваших наперед не гадати, що відповідати; бо Я вам дам мову та мудрість, яким не зможуть протиставитись чи відповісти всі противники ваші. Видані будете і батьками, і братами, і родиною, і друзями, і вб'ють декого з вас, і будете зненавиджені всіма через моє ім'я. Але й волосина з вашої голови не пропаде. У вашій терпеливості здобудете свої душі» (Лк 21,12-19).

«Тоді видаватимуть вас на муки і вбиватимуть, і будете зненавиджені всіма народами через моє ім'я. І тоді багато хто спокуситься, і один одного видаватиму, і зненавидять один одного; і повстануть численні фальшиві пророки і ошукають багатьох, і через поширення беззаконня охолоне любов багатьох. А хто витримає те до кінця, той врятується. І ця Євангелія Царства буде проповідувана по всьому світі на свідчення усім народам, і тоді настане кінець» (Мт 24,9-13).

Бог випробовує Своїх, а Сатана спокушає. «Не бійся того, що маєш постраждати. Ось, диявол має посадити декого з вас до в'язниці, щоб ви були випробувані, і матимете лихо десять днів. Будь вірним до смерти і дам тобі вінець життя» (Одкр 2,10); «І скинений був великий змій, давній змій, що називається диявол і сатана, що ошукує ввесь світ; скинений він був на землю, і його ангели були скинені з ним» (Одкр 12,9).

Проходячи через віру, Церква викриває спокусника й наклепника, і свідчить через свого Захисника (Параклет), переможного Духа, який веде її до пасхального завершення. «Коли приведуть вас до синаґоґ, до урядів, до влади, не журіться тим, як або що треба відповідати, або що сказати; бо Святий Дух навчить вас у ту мить, що треба сказати» (Лк 12,11-12).  Ця обітниця Духа, яку дає Ісус Церкві – дар Його перемоги і любові: «Це сказав я вам, щоб ви не спокусилися. З синаґоґ виженуть вас. Надходить година, що й кожний, хто вбиватиме вас, уважатиме, ніби тим служить Богові. Зроблять це, бо не пізнали ні Батька, ні мене. Отож, я сказав вам це, щоб коли прийде їхня година, ви згадували, що я вам сказав. Цього вам не сказав спочатку, бо був з вами.

Нині ж іду до того, хто послав мене, і ніхто з вас не питає мене: Куди відходиш? Але від того, що я сказав вам, смутком наповнилося ваше серце. Але я правду вам кажу: краще для вас, щоб я пішов. Бо якщо я не піду, то Втішитель не прийде до вас. Якщо ж піду, пошлю його до вас.

Прийшовши, він викриє світ за гріх, за правду, за суд. За гріх, бо не вірять мені; за правду, бо йду до [мого] Батька і більше не побачите мене; за суд, бо князь цього світу засуджений.

Ще багато чого маю сказати вам, але не можете знести нині. Коли ж прийде він, Дух правди, наставить вас на всяку правду; бо не від себе говоритиме, але що почує, те й говоритиме, і сповістить вам, що має настати. Він мене прославить, бо від мого одержить і сповістить вам. Все, що має Батько, моє; тому я і сказав, що від мене одержить сповістить вам» (Йн 16,1-15).

Тому в апокаліптичних писаннях Церква одночасно є переслідуваною і спасенною:

«І в тому часі встане Михаїл великий володар, що стоїть над синами твого народу. І буде час скрути, скрута якої не було від коли повстав нарід на землі аж до того часу. І в тому часі спасеться твій нарід, кожний, що знайдеться записаним в книзі. І численні з тих, що сплять в поросі землі встануть, ці на вічне життя, і ті на погорду і на вічний сором. І мудрі засяють так як світіння тверді і численні з праведних як зорі на віки вічні» (Дан 12,1-3);

«Бо ти зберіг слово мого терпіння, і я тебе збережу від години спокуси, що має прийти на всесвіт, щоб випробувати тих, що живуть на землі. Приходжу не забарюся. Тримайся ж того, що маєш, щоб ніхто не забрав твого вінця. Переможця зроблю стовпом у храмі мого Бога і він уже не вийде звідти і напишу на ньому ім'я мого Бога й назву міста мого Бога - нового Єрусалима, що сходить із неба, від мого Бога, і моє нове ім'я» (Одкр 3,10-12).

«Господь бо уміє рятувати побожних від спокуси, а неправедних зберігати на день суду для кари» (2П 2,9).

Тож випробування – це стан Церкви, яка все ще є випробованою, але вже чистою, ще потребуючою виправлення, але вже прославленою. Власне, спокуса у самій Церкві відбувається перш за все через нехтування однією з цих реальностей.

Проповідь Євангелія здійснюється серед есхатологічної скорботи:

«Стережіться, щоб хтось вас не ошукав: бо багато хто прийде під Моїм ім'ям, кажучи: Я Христос; і багатьох ошукають.

Ви почуєте про війни і чутки про війни, глядіть не жахайтеся: бо треба, щоб те сталося, але це ще не кінець. Бо повстане народ проти народу, і царство піде на царство, і буде голод, [і пошесті,] і землетруси по різних місцях: та це все лиш початок страждання. Тоді видаватимуть вас на муки і вбиватимуть, і будете зненавиджені всіма народами через моє ім'я. І тоді багато хто спокуситься, і один одного видаватиму, і зненавидять один одного; і повстануть численні фальшиві пророки і ошукають багатьох, і через поширення беззаконня охолоне любов багатьох.

А хто витримає те до кінця, той врятується.

І ця Євангелія Царства буде проповідувана по всьому світі на свідчення усім народам, і тоді настане кінець. Отже, коли побачите гидоту запустіння, що стоїть на святім місці, провіщену пророком Даниїлом, хто читає, хай розуміє, тоді ті, що є в Юдеї, хай утікають у гори; хто на даху, хай не сходить узяти те, що в його домі, і хто на полі, хай не повертається назад узяти свій одяг. Горе ж вагітним і тим, що годують грудьми в ті дні. Моліться ж, щоб ваша втеча не сталася взимку або в суботу.

Бо буде тоді велика скорбота, якої не було від початку світу дотепер і не буде. Коли б не були ті дні вкорочені, не врятувався б ніхто. Але заради вибраних ті дні будуть укорочені. Тоді, як хто вам скаже: Ось тут Христос або: Там, не вірте. Бо встануть лжехристи і лже пророки, чинитимуть великі знаки й чуда, щоб ошукати, якщо вдасться, навіть і вибраних. Ось Я попередив вас» (Мт 24,4-25).

 

Випробування особливо необхідне тим, на кого покладено служіння Слова (1Сол 1,4; 2Тим 2,15; 2Кор 2,17), щоби вони не ставали лише професіоналами. Бо випробування – ознака покликання і посланництва (1Тим 3,10; Флп 2,22); завдяки йому можемо відрізняти неправдивих посланців від правдивих (1Йн 4,1; Одкр 2,2).

Бог випробовує серця і досліджує їх: «як Бог знайшов нас гідними благовістити, ми так говоримо, не наче людям догоджуючи, але Богові, що випробовує наші серця» (1Сол 2,4); «Тому, хто вважає, що він стоїть, хай стережеться, щоб не впав. На вас найшла лише людська спокуса. Але вірний Бог не допустить, щоб ви спокушалися понад міру, бо при спокусі дасть і вихід, аби ви могли її перенести» (1Кор 10,12-13). Бог допускає спокуси (Флп 5,3; 1Кор 7,5; 1Сол 3,5), але нікого не спокушає! Спокушає Сатана і робить це через світ, бо «знаємо, що ми від Бога і що весь світ лежить у злі» (1Йн 5,19), і особливо через гроші, «бо корінням усього зла є грошолюбство, віддавшись якому деякі відбилися від віри й поклали на себе великі страждання» (1Тим 6,9). Тому ми молимося до Отця «не введи нас у спокусу» (Мт 6,13; 26,41), бо вона веде до смерті (Як 1,14). Цей дух синівської молитви протилежний тому, який спокушає Бога.

 

Випробування – одна з неминучих умов життя у Христі: «бо усі, які бажають жити у Христі, будуть переслідувані» (2Тим 3,12). Більше того, воно одна з умов:

  • зростання: «Він [Ісус] розповів притчу: Вийшов сіяч сіяти своє зерно. Коли сіяв його, одне впало при дорозі і було витоптане і птахи небесні видзьобали його. А друге впало на каміння, та, зійшовши, всохло, бо не мало вологи. Інше впало серед терену як виріс терен, заглушив його. Ще інше впало в добру землю; зійшло, вродило пашні в сто разів» (Лк 8,5-8);
  • сили і міцності: «З того радійте, навіть якщо тепер належить бути трохи засмученими всілякими напастями, щоб випробування вашої віри, набагато ціннішої від золота, яке гине, хоч і гартується вогнем, було на похвалу, і славу, і честь в об'явленні Ісуса Христа» (1П 1,6);
  • прояву істини: «Перше, що чую, це те, що коли ви збираєтеся в церкві, між вами є чвари, чому я частково вірю. Бо так треба, щоб між вами були чвари, аби виявилися між вами й досвідчені» (1Кор 11,19).

Одним словом, воно є сама дорога внутрішньої Пасхи, дорога любові, яка довіряє Богу і має надію: «ми хвалимося в утисках, знаючи, що утиск виробляє терпеливість, терпеливість – досвід, а досвід – надію» (Рим 5,3).

Бути випробуваним християнином – те саме, що отримати досвід Духа. Випробування відкриває душу для прийняття більших дарів Святого Духа, бо вже у випробуванні здійснює справу звільнення: «А помазання, яке ви прийняли від нього,- воно в вас перебуває, і ви не потребуєте, щоб вас хто навчав. Але що те помазання навчає вас у всьому, бо є правдивим і нехибним, то як воно вас навчило, в тому й перебувайте» (1Йн 2, 27). Християнин, який пройшов випробування, вміє розпізнавати, перевіряти, «випробовувати» усе. «І не пристосовуйтеся до цього віку, але перетворюйтеся оновленням [вашого] розуму, щоб переконалися ви, якою є Божа воля, що добром, що миле, що досконале» (Рим 12,2). «Випробовуйте, що є приємне Богові і не ставайте спільниками в неплідних ділах темряви, а краще їх розвінчуйте, бо що вони потайки роблять, соромно навіть говорити. Все засуджуване виявляється в світлі; бо все, що виявляється, стає світлом. Через це й сказано: Встань, ти, що спиш, і воскресни з мертвих, і Христос освітлить тебе! Отож, пильно стережіться, щоб поводитися обережно, не як немудрі, але як мудрі, цінуючи час, бо дні лукаві. Тому не будьте нерозумні, але пізнавайте, в чому полягає Господня воля» (Еф 5,10). Це релігійна і моральна основа для перевірки совісті – кожен випробовує себе самого у світлі Духа: «Випробовуйте себе, чи ви перебуваєте у вірі, пізнавайте себе. Хіба ви не знаєте, що Ісус Христос у вас? Хіба, може, ви недосвідчені. Надіюся ж, що розумієте, що ми досвідчені» (2Кор 13,5). Випробування – це дорога до Бога через Його задум. А Його задум має на меті обожествлення людини у Христі Ісусі.

Випробування і його використання Сатаною, тобто спокуси – вони неминучі. Вони є переходом від пропозиції свободи до свободи пережитої – від обрання до входження у Союз з Богом. Випробування веде людину до прийняття таємниці Бога, і чим ближче до Бога, тим більш воно мучительне для людини. Дух навчає бачити у таємниці Хресної смерті перехід від пршого народження до другого, від егоїзму до любові. Бо випробування – воно освітлене світлом Пасхи.