Формаційні матеріали для новіціату Тема №1



ФРАНЦИСКАНСЬКИЙ ОРДЕН СВІТСЬКИХ

Регула, Розділ 1, пп. 1-3
Францисканський Орден Світських
Регула, Розділ 1, пп. 1-3


Вступ
Після постулату - першого етапу формації у ФОС починається другий етап формації – новіціат.
Під час новіціату ми з вами спочатку познайомимося з різними монашими згромадженнями, які діють у Католицькій Церкві, потім із францисканською родиною, а в кінці - безпосередньо з Францисканським Орденом Світських.
Перший розділ Регули, який охоплює три пункти, говорить про нашу приналежність до духовної францисканської родини, в яку входить і Францисканський Орден Світських.
Залежно від потреб часу, Бог кликав таких людей у Церкві, котрі своєю особистістю, святістю життя або організаційними здібностями особисто або разом із своїми спів братами, заснованих ними монарших згромаджень, допомагали Церкві у виконанні її місії.
1. Спільноти консекрованого життя у Церкві
Через Таїнство Хрещення ми були вщеплені у Христа та в Його Містичне Тіло, яким є Свята Церква. Ісус прийшов на землю, щоб заснувати Церкву, бо хотів, щоб саме Церква продовжувала Його місію спасіння. Тому і сьогодні без Церкви не можна спастися. Так, ми спасенні, бо Ісус вже заплатив за наші гріхи і спас кожного, хто жив, живе і буде жити на землі. Але від нас залежить чи приймемо ми це спасіння. Тільки у Церкві можна навчитися істинам віри і тільки людина, яка приймає участь у Службі Божій і Святих Таїнствах може отримати освячуючу благодать, щоб спастися.
Однак, починаючи вже з перших століть існування Церви серед її членів зростала потреба особливого наслідування Христа та втілення в життя євангелічних чеснот таких, як
-1-
Церкви пристосувати свої правові документи до нової ситуації, що склалася у світі. Тому Францисканський Орден Світських опрацював нову Регулу, нову Конституцію та новий Ритуал, які затвердила відповідна церковна інстанція та які з того часу є новим Правом Ордену. Регула так про це говорить: "Після Memoriale Propositi (1221р.) та Регул, які були затверджені Папами Миколаєм IV та Левом XIII, ця Регула має за мету пристосувати діяльність Францисканського Ордену Світських до потреб і сподівань Церкви у мінливих обставинах сучасного світу. Роз’яснення цієї Регули належить до компетенції Святого Престолу, а конкретно вона впроваджується в життя через Генеральну Конституцію та відповідні Статути" (Розділ І, п. 3).
Було також змінено й організацію Ордену. Насамперед Орден отримав статус самостійної одиниці у Католицькій Церкві, з особистим генеральним керівництвом і розподілом на спільноти: міжнародну, національні, регіональні та місцеві спільноти з відповідними радами. Францисканський Орден Світських не залежить від Першого Францисканського Ордену. Представники Першого Ордену виконують щодо Францисканського Ордену Світських тільки функцію духовних асистентів з правом належати до Ради ФОС.
4. Єдність францисканської родини.
Францисканський Орден Світських - це вагома частинка великої францисканської сім’ї. У склад цієї родини, як ми вже знаємо, входять Перший та Другий Ордени і згромадження, які свою духовність будують на фундаменті францисканської духовності, а святого Франциска вважають своїм духовним Отцем. Фундаментом єдності францисканської Родини є: один засновник, одна мета, один дух.
4.1. Один засновник, одна мета, один дух.
Усі ці ордени і згромадження об’єднує один засновник або точніше сказати одна дорога, яка веде до християнської досконалості.
Крім того, усі, хто входять до складу цієї родини мають спільну мету - особисте освячення за прикладом святого Франциска та апостольство серед мирян./
-6-
його життям і діяльності. Цей Орден був спеціально створений для людей світських, які, живучи у світі, у подружжі чи самотньо, прагнули християнської досконалості. Францисканський Орден Світських, підтриманий Святим Престолом швидко поширився по всій Європі та ста осередком для зростання побожності серед вірних.
Св. Франциск та кардинал Уголіно, разом із першою метою Ордену - особисте освячення, визначили й другу мету - апостольство, тобто допомога іншим в освяченні та підтримка Церкви.
Францисканський Орден Світських протягом історії свого існування мав різні назви. Спочатку Орден мав назву Братів і Сестер Покути, пізніше -Третій Францисканський Орден, ще пізніше - Світська Францисканська Родина. Сьогодні, відповідно бажанням Святого Престолу він називається Францисканський Орден Світських.
3.2. Члени Францисканський Орден Світських.
До Францисканського Ордену Світських можуть належати усі католики, котрі відчувають покликання Духа Святого та прагнуть осягнути християнську досконалість. Орден призначений для людей, які живуть у світі, у подружньому житті або самотньо, які виконують свої професійні та суспільні обов’язки. Регула говорить: В католицьких спільнотах... “брати та сестри, натхненні Святим Духом, прагнуть досягнути досконалої любові у своєму світському стані. Через складання Обітниці (Професії), зобов’язуються жити за Євангелієм за прикладом св. Франциска, згідно з цією Регулою, яка затверджена Церквою" (Peгула. Розділ І. п.2).
3.3. Правові документи ФОС.
II Ватиканський Собор порадив усім згромадженням
-5-
убогість, чистота та послух. Тому в Церкві й зародилося чернече життя.
1.1. Чоловічі чернечі згромадження в Католицькій Церкві
Серед багатьох згромаджень, які існують в Церкві, звернемо увагу лише на найбільш відомі:
•    Бенедиктинці. Засновані у VI столітті св. Бенедиктом з Нурсії. Цей Орден врятував від знищення відомі праці письменників, філософів вчених, поетів Стародавньої Греції та Риму. 3 цього Ордену виникли також інші “суворі” Ордени: камедули, трапісти, цистерни.
•    Домініканці. Орден був заснований у XIII столітті святим Домініком Гузманом. Орден займається місійною та науковоюпрацею. 3 цього Ордену вийшов найбільший теолог Церкви - Фома Аквінський.
•    Єзуїти. Цей Орден заснований у XVI столітті святим Ігнатієм Лойовою. Вирізнявся серед багатьох орденів тим, що захищав католицьку віру від протестантизму та провадив католицькі школи.
•    Місіонери або лазарити. Орден засновано в XVII столітті св. Вікентієм Пауло. Орден провадить духовні семінарії та веде місіонерську діяльність.
•    Салезіанці. Орден засновано у XIII столітті в Італії св. Йоаном Боско. Орден передусім займається вихованням молоді.
•    Палльотинці. Цей Орден засновано у XIX столітті св. Вікентієм Палльотті. Орден переважно займається апостольством через католицьку пресу, видає книжки та газети.
Крім вище названих Орденів у Католицькій Церкві виникло багато інших згромаджень, які прагнули
-2-
наслідувати Христа в якомусь особливому аспекті Його життя: Христа, Котрий навчає, Котрий молиться, Котрий бере під опіку дітей, Христа милосердного, Котрий оздоровлює і т. п.
1.2. Жіночі чернечі згромадження в Католицькій Церкві.
Відповідно до існуючих чоловічих чернечих згромаджень виникли також і жіночі Згромадження, які наслідують Христа в різних аспектах Його життя та діяльності. У нас, на Україні є Кармелітки, Юзефітки, Серціанки, Францисканки Місіонерки Марії і т. д
2. Францисканська сім’я
В Францисканську сім’ю входять францисканські ордени і чернечі згромадження (як чоловічі так і жіночі).
Тобто, до Францисканської Сім’ї належить:
2.1. Перший Францисканський Орден.
Цей Орден був заснований св. Франциском з Ассизі в 1209 році. З цього Ордену вийшли три інші гілки - три францисканські ордени. Ці три Ордени затверджені Святим Престолом і мають спільного духовного отця - св. Франциска з Асижу. Це Брати Менші, Брати Менші Конвенту альні та Брати Менші Капуцини.
2.2. Другий Францисканський Орден - сестри Клариски.
Він був заснований у 1211 році також св. Франциском та св. Кларою. Цей Орден, як і перший під дією історичних обставин, дав життя іншим орденам та чернечим згромадженням.
2.3. Третій Регулярний Францисканський Орден та інші згромадження.
Він існує як окремий Орден зі своїм власним керівництвом, опираючись на Регулу Ш Ордену. Поруч з
-3-
Цим Орденом у Церкві виникло багато інших згромаджень, які також опираються на Регулу
ІІІ Ордену і які вважають св. Франциска своїм покровителем. Ними є альбертинці та альбертинки, ордени які заснував св. Альберт Хмельовський. Францисканські сім’ї Марії, францисканки покаяння та християнської любові, феліціянки, серафітки, серцянки та інші згромадження, які були заснувані бл. Гоноратом Козьмінським.
3. Францисканський Орден Світських.
Генеральна Конституція так окреслює: Францисканський Орден Світських “утворився в результаті органічного об’єднання всіх братерських католицьких спільнот, члени яких натхнені Святим Духом, зобов’язуються жити Євангелієм за прикладом св. Франциска у своєму світському стані, дотримуючись Регули, ухваленої Церквою” (Конст. Частина І, стаття 1, пункт 3).
Регула говорить (Розділ 1, пункт 1): “Серед духовних родин, покликаних Святим Духом до життя у Церкві, Францисканська родина об’єднує всіх членів Божого народу, тобто світських, ченців, черниць і священиків, котрі відчувають покликання йти за Христом слідами св. Франциска Ассизького». І це – заради того, щоб, “згідно зі своїм суспільним становищем... втілювати харизму свого спільного Серафимського Отця у житті та в місії Церкви” (Peгула, Розділ І, п. 1).
З Францисканського Ордену Світських вийшло багато святих та блаженних, а також слуг Божих, процес беатифікації котрих ще відбувається.
3.1. Виникнення Ордену, мета, назви.
Орден заснував св. Франциск у 1221 році по проханню багатьох його сучасників, котрі були захоплені прикладом
Один дух означає дух святого Франциска - духовність любові, посвячення та радості.
4.2. Участь у благодатях та привілеях.
Єдність усіх орденів виявляється також у тому, що світські францисканці користаються заслугами І та II Орденів, беручи участь у їх молитвах та привілеях, які уділив їм Святий Престол. Це викликає радість з того приводу, що ми не одинокі, а живемо у великій спільноті, яка нас підтримує та зміцнює своїми молитвами, заслугами і прикладами жертовного життя, добровільно відданого Богу та Церкві.
Підсумок
Сьогодні ми говорили про Ордени, які виникли у Церкві протягом віків, про велику францисканську сім’ю, в склад якої входить Францисканський Орден Світських. Говорили про його заснування, мету, правові документи та організацію. Нехай все це допоможе нам краще познайомитися з дорогою, на яку стали. Нехай також зміцнить в нас переконання, що ми стали на добрий шлях, котрий може довести до святості власного життя та допомогти у спасінні не лише нам, але й тим, хто живе поряд з нами. Важливо детальніше ознайомитися з Регулою. Систематичне вивчення цього документу допоможе зрозуміти сенс нашого покликання та сприятиме втіленню його (покликання) в життя. Тому так потрібно бути присутнім на всіх зустрічах. Вчімося читати Регулу з такою повагою, з якою треба читати Євангелію, прикладаючи при цьому зусилля, щоб наше життя було узгоджене із її вказівками. Понад усе любімо молитву. Більше молімося серцем, ніж вустами. З вірою, покорою, та любов’ю приступаймо до Святих Таїнств, навколо себе будуймо мир, взаємну доброзичливість та жертовну любов до ближнього. Намагаймося випрацювати у собі францисканську покору та простоту, щоденно просімо про це у Бога. Своєю поставою та ревністю допомагаймо спільноті не стільки словом, скільки своїми ділами проголошувати Добру Новину про Божу любов та спасіння. Нехай в цьому нам допомагає покірний послідовник Христа, святий наш патріарх Франциск з Ассизі, котрий залишив нам приклад євангелічного життя та того, як ми повинні жити згідно Євангелії. Амінь.