Францисканський Орден Світських – справжній Орден



Формаційний проект Міжнародної Ради ФОС

Матеріал підготовлено Бенедетто Ліно

Ким ми є як світські францисканці? Духовний рух? Релігійна група? Світська організація? Нам слід ніколи не забувати, як Церква бачить нас. Всі Папи в минулому стверджували досить ясно: «Ви – Орден… правдивий Орден ». Але що це означає бути Орденом?


І чому наші Генеральні Конституції визначають Францисканський Орден Світських (Ordo Franciscanus Saecularis) як «Суспільне Об’єднання вірних»? В цьому матеріалі Бенедетто Ліно дає ясну відповідь на ці питання і нагадує нам про нашу історію, сутність та ідентичність.

Святіші Отці, принаймні, протягом минулого століття, висловлювались недвозначно про абсолютне зобов’язання і необхідність святості для світських францисканців:

«Він [св.Франциск з Асизі] заснував Орден, справжній Орден терціаріїв, не зв’язаних релігійними обітницями, так як в двох інших Орденах, але подібним чином сформованих простотою життя та духом покаяння. Таким чином з Божою допомогою Франциск перший задумав і успішно втілив в життя проект, який жодний засновник регулярних Орденів ще не здійснив, а саме ідею створення такого стану релігійного життя, який могли б прийняти всі» (Бенедикт XV, Енцикліка “Sacra Propediem”, 6 січня 1921р.).

 «Довічні обітниці доброго світського францисканця… не полягають в їхньому суворому дотриманні, ані в загальному житті. Це не є релігійне життя відповідно до записаних правил, але це життя відповідно до Духа. Це дух життя і досконалості, внесений в родину, в повсякденне життя, в звичайне світське життя». 

«Якщо їхня християнська віра є такою ж, як і у всіх інших, немає сенсу бути терціаріями… Францисканські терціарії – це специфічне звання… Ніхто не може їм незаконно заволодіти – це було б незаконним привласненням – …без того, щоб відповідати йому» (Пій ХІ. Звернення до Світських Францисканців Італії, 5.09.1936р.).

«Ви Орден, світський Орден, але справжній Орден, "Орден в істинному значенні цього слова", як назвав вас світлої пам’яті Бенедикт XV. Проте ви повинні бути школою християнської досконалості. Без такого твердого рішення неможливо  бути гідним членом такої вибраної та славної армії» (Пій ХІІ, 1.06.1956р., Звернення до терціаріїв Рима).   

«…Ви також «Орден», як сказав Папа Пій ХІІ: "Світський, але правдивий Орден". Бенедикт ХV також визначив вас як “Ordo veri nominis” (істинний Орден). Цей середньовічний термін «Орден» вказує на вашу приналежність до великої Францисканської Родини. Слово «Орден» означає участь в порядку та простоті, які притаманні цій духовності,  і одночасно збереження автономії вашої світськості, яка часто містить в собі жертви, не менш важливі, ніж жертви, пов’язані з богопосвяченим та священицьким життям» (Йоан Павло ІІ, 14.06.1988р., Звернення до Генерального Капітулу ФОС).

 Незмінне та послідовне учительське повчання – 1921, 1936, 1956, 1988 років! Це дає мені можливість виділити суттєві моменти, що стосуються природи ФОС.

Наша Генеральна Конституція визначає ФОС як «громадську організацію» (ГК, ст.1,5), «суспільне об’єднання вірних» (Кодекс Канонічного Права, 312, 313). Через це деякі францисканці нарікають: «…Ми більше не Орден! Нас знецінено!». Такі ствердження нелогічні, невірні та помилкові. Однак, навіть якби вони були істинні, нам слід бути разом! Орден Братів Менших також вже... є  Інститутом Богопосвяченого життя, як і багато інших. 

Розумієте? Завжди все укрите, з часом стає абсолютно видимим. Особливо, ящо, насправді маємо лише прагнення похвалитися нашою перевагою або страх перед тим, що нас недооцінять! Але немає потреби боятися! Ці нові назви (громадська організація, Інститут Богопосвяченого життя тощо) походять з нової номенклатури Кодексу Канонічного Права (1983р.), проте нові імена не змінюють навіть йоти того, ким ми є, сутності нашого Ордену. Наша природа визначена натхненням, яке Франциск отримав від Бога, нашим розвитком і фундаментальними документами, даними нам Церквою.

Більш уважні і менш поверхневі читачі не зможуть не помітити, що теперішнє визначення Ордену як громадської організації з усіма особливостями, які випливають з цього, надає йому глибини та багатства атрибутів та перспектив, які виходять за межі туманного та крихкого значення «третій Орден», як його розуміли раніше. Більше того, ФОС в тій чи іншій мірі не відповідає вповні визначенню третього Ордену, яке представлене в сучасному Кодексі Канонічного Права та відповідній доктрині.

Немає значення, яке ім’я він має Францисканський Орден Світських є і завжди залишався продовженням Ордену братів і сестер від покути св.Франциска, заснованого самим святим. Врешті, ім’я не змінило нас. Ми самі змінюємось через наше недовір’я до покликання, отриманого від Бога!

Як би там не було, любі брати та сестри, немає сенсу затримуватись більше на цих другорядних аспектах нашого життя. Нам слід зосереджуватись на тому, щоб «ставати святими» і сповнювати наше покликання - з покорою, простотою і радикалізмом. А якщо хтось вважає нас малими та маловартісними, подякуймо Господу і радіймо: це означає, що ми на вірному шляху, щоби здійснити наше покликання в досконалій радості!

 

Завдання, яке довірене нам як світським

Ми повинні навчитись відмовлятись від помноження ритуалів в нашому житті. Існує прикметник, який супроводжує слово «францисканець» «світський». Цей прикметник означає те, що ми занурені в світ, в звичайні умови щоденного життя. Добрий Бог не потребує від нас більше фіміаму, нескінченних співів псалмів, складних літургійних відправлень, розсіяного читання Розарію чи більше часу, проведеного в храмі. Те, чого потребує Господь – саме слово «потребує» я маю на увазі по відношенню до Бога – це прийти через нас до кожної людини в світі, до всього, що існує.

Господь доторкнувся нас в Таїнстві Хрещення, доторкається нас кожної Євхаристії, торкається Своїм Духом і прагне доторкнутись через нас до всього людства. 

Бог бажає, аби дух братерства, який Франциск отримав як дар від Нього і який має визначати нас як францисканців, досяг кожної істоти. Завдання, яке Він очікує від нас, таке «Дайте ви їм їсти» (Мт 14,16): «…поблагословив, і розламав ті хліби, і дав учням, а учні – людям» (Мт 14,19). 

 

Де Господь бажає, щоб ми реалізували наше життя і діяльність

Якщо «вивчаємо, любимо та живемо» нашою Регулою та Генеральною Конституцією (бл.Йоан Павло ІІ, 1982, 2002 р.), нам слід добре усвідомлювати, що родина, праця, соціальна, політична та екологічна діяльність – це «теологічні» області нашого життя та нашої роботи. Це ті області, в яких ми особливо маємо служити.

Якби родина, праця та суспільний контекст були б просякнуті нашою активною присутністю, нашим прикладом та зобов’язанням, тоді всі ці реалії були б оживлені духом любові та присутністю Бога. Без сумніву, наше суспільство було б кращим суспільством, а світ був би кращим світом.

 

Зобов’язання стати святими  та змінити світ Євангелієм, як це зробив Франциск

Як далеко ми повинні просунутись в реалізації всього нашого покликання? Наскільки маємо удосконалюватись в любові, як закликає нас до цього Регула? Чи ми – ти і я – на вірному шляху, щоб стати другими Христами?

Ми не можемо задовольнятися униканням і скромною благочестивою відданістю, зазвичай розсіяною присутністю, в парафіяльних церквах, за умов, що ніщо занадто не потривожить нашої повсякденної рутини. Щоб виконати наше завдання бути знаками ми повинні ставати святими. Це надзвичайно важливо і необхідно та не допускає зволікань.

Найулюбленіші брати та сестри, просто подумайте про вирішальний вплив, який ви могли б мати на те, щоб змінити світ, якби 500000 світських францисканців, розсіяних по 111 країнам, жили в повноті свого покликання. 

 

Питання для обговорення в спільноті:

1. Яка різниця між релігійним Орденом, який називається «Третій Орден», та нашим Францисканським Орденом Світських?

2. Чому нова назва «громадська організація», «суспільне об’єднання вірних» (відповідно до канонічного закону) не змінює сутність нашого ФОС?

3.  Що означає і включає в себе слово «світський» в назві нашого Ордену?

 

Джерело: «ФВ» № 21, 2012р.